Niemand kan met zekerheid voorspellen wat voor winter we krijgen. Het kan een zachte of een extreem koude winter worden, en alles daartussenin. RMN bereidt zich ieder jaar op het ergste voor zodat u zo min mogelijk hinder ondervindt van het winterweer. In september begint dat met het (bij)scholen van medewerkers, het aanvullen van de zoutvoorraad en de controle van voertuigen en materieel zodat we 1 november klaar zijn voor het winterseizoen.

Kennis en kunde
Onze chauffeurs rijden, naast hun reguliere werkzaamheden, met winterweer op de strooiwagens en sneeuwschuivers. Sommigen doen dit al ruim 20 jaar, anderen starten dit jaar. Eind september, terwijl het nog heerlijk zonnig was, is alle kennis weer opgefrist.

Zoutvoorraad
Begin oktober is er 300 ton zout in de gemeente Bunnik geleverd en per shovel naar binnen gebracht. Ook in de overige gemeenten waar RMN de gladheid strooi- en/of sneeuwschuifwerkzaamheden verzorgt is de zoutvoorraad aangevuld.

Materieel winterklaar
Ieder jaar in mei krijgt al het gladheidsmaterieel een grote onderhoudsbeurt. Hierbij is al het materieel nagelopen, doorgesmeerd en uitgetest. Indien nodig verricht RMN reparaties en aanpassingen. Vervolgens houdt RMN in oktober een grote vlootschouw met alle chauffeurs waar ieder voertuig tot in detail gecontroleerd wordt. De gebreken die hierbij aan het licht komen moeten binnen een week gerepareerd zijn, zodat de gehele RMN vloot 1 november klaar staat om komend winterseizoen met name de verkeersveiligheid te waarborgen.

Meer weten over de gladheidbestrijding? U leest het hier.