Op vrijdag 1 november begint officieel het gladheidseizoen en loopt door tot 1 april of langer al naar gelang de weersomstandigheden er aanleiding toe geven. In de afgelopen periode is al het strooimaterieel grondig gecontroleerd en getest en hebben de chauffeurs de opleiding Specifieke Deskundigheid Winterdienst (SDW) gevolgd. De gladheidbestrijders van Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) zijn er klaar voor.
Gladheidbestrijding een belangrijke taak
RMN heeft in het gladheidseizoen dagelijks contact met weerbureau Infoplaza. Zij monitoren 24/7 het weer en hebben nauw contact met de gladheid-coördinatoren van RMN. In alle gemeenten waar RMN de gladheidbestrijding voor verzorgt zijn wegdeksensoren geplaatst die de wegdektemperatuur, bodemtemperatuur en het zoutgehalte op het wegdek meten. Onze gladheidcoördinatoren houden deze data nauwlettend in de gaten om een goed beeld te krijgen van de weersverwachting en wegdekcondities. Het besluit om tot een strooiactie over te gaan neemt RMN samen met de meteorologen van Infoplaza. Op deze manier worden de strooiploegen optimaal aangestuurd.
Zoutvoorraad
Alle zoutdepots zijn aangevuld waardoor er voldoende strooizout op voorraad is. RMN strooit preventief met nat zout. Preventief houdt in dat als de temperatuur van het wegdek richting het vriespunt daalt er gestrooid wordt nog voordat er gladheid optreed. Nat zout is strooizout vermengd met pekelwater. Hierdoor hecht het strooizout beter en sneller in op het wegdek. Bijkomend voordeel is dat het strooizout minder verwaait en het niet in de bermen terecht komt als het verkeer eroverheen rijdt.