Ophalen grofvuil (FAQ)2021-05-21T10:38:45+00:00

Veelgestelde vragen en antwoorden

Ophalen grofvuil

Kan ik mijn betaalde afspraak voor het ophalen van grofvuil ook annuleren?2023-03-28T08:30:35+00:00

Wanneer u een reeds betaalde afspraak annuleert, dan vindt er geen restitutie van het bedrag plaats. Houd hier bij het maken van de afspraak dan ook rekening mee.

Ik krijg een foutmelding als ik via de RMN app de afspraak online wil betalen. Nu kan ik geen afspraak maken, wat nu?2023-10-30T15:24:08+00:00

Dit is een probleem binnen Android. Wanneer u direct via uw browser naar het Burgerportaal gaat, dan lukt het vaak wel.

Waarom kan ik niet zelf een dag uitkiezen dat RMN het grofvuil ophaalt?2021-05-21T09:46:47+00:00

Om de kosten voor het ophalen van grofvuil zo laag mogelijk te houden is er een vaste route waarbij RMN langs meerdere adressen rijdt. Het is niet haalbaar om voor één of twee adressen apart een voertuig in te zetten.

Wilt u eerder uw grofvuil kwijt? Breng het dan zelf gratis naar het recyclingstation.

Halen jullie alle soorten grofvuil aan huis op?2021-05-21T09:51:44+00:00

Nee, wij halen niet alle soorten grofvuil aan huis op. Afvalstromen zoals glas, steen, puin, autobanden, bielzen, dakbedekking, graszoden, asbest en chemisch afval halen wij niet aan huis op. Dit dient u zelf weg te brengen naar het recyclingstation.

Wat is grofvuil?2023-03-28T08:35:06+00:00

Grofvuil is afval dat te groot of te zwaar is voor in de container en wat niet meer geschikt is voor anderen om te gebruiken. Bijvoorbeeld: matrassen, vloerbedekking, kapotte (tuin)meubels e.d. Ook kapotte elektrische huishoudelijke apparaten (koelkasten, vriezer, e.d.) worden als grofvuil aangemerkt. Verder behoren ook ijzer en snoeihout tot het grofvuil.

Fietsen kunt u toevoegen aan een ophaalafspraak, maar deze haalt RMN niet direct met het andere grofvuil op. Dit geven wij door aan de afdeling handhaving van de gemeente die de fiets dan op een later moment ophalen.

Let op: In gemeente Nieuwegein dient u fietsen zelf weg te brengen naar de kringloopwinkel of het recyclingstation.

Hoe vaak kan ik een afspraak maken om mijn grofvuil op te laten halen?2023-10-30T15:25:06+00:00

U kunt zo vaak een afspraak maken als u wilt, maar er kan maar één afspraak tegelijkertijd in ons systeem staan.

Voorbeeld: U heeft een afspraak staan voor aanstaande donderdag. De dag erna (vrijdag) is het dan weer mogelijk om een nieuwe afspraak te maken.

Hoe laat moet ik het grofvuil buiten leggen?2021-05-21T09:58:40+00:00

Het grofvuil legt u op de afgesproken ophaaldag uiterlijk om 7.30 uur buiten op de afgesproken aanbiedplek. Onze medewerkers halen het grofvuil dan voor 16.00 uur op.

Buurtbewoners hebben ook grofvuil buiten gelegd, maar geen afspraak gemaakt. Wat nu?2019-12-17T13:59:17+00:00

Grofvuil wat niet is aangemeld, nemen wij niet mee. Wanneer dit bijvoorbeeld van uw buren is, dan moeten zij zelf een afspraak maken voor het ophalen van het grofvuil. Tot die tijd moeten zij het grofvuil weer op eigen terrein plaatsen, anders riskeren zij een boete.

Wat zijn de aanbiedregels voor het ophalen van grofvuil?2021-05-21T10:23:58+00:00
  • Zet het grofvuil alléén op de afgesproken ophaaldag voor 7.30 uur neer op gemeentegrond voor uw woning of op uw gebruikelijke aanbiedplek voor de container(s).
  • Leg het grofvuil aan een doorgaande weg, direct bereikbaar voor onze vrachtwagens, neer.
  • Zorg dat er geen obstakels zoals bomen, auto’s, en lantaarnpalen in de weg staan i.v.m. de ruimte die de vrachtwagen nodig heeft om het grofvuil op te halen.
  • Let op de hoeveelheid die u maximaal neer mag zetten (per gemeente verschillend)
  • Losse materialen bundelen per soort met een maximale lengte  van 1,5 meter en een maximaal gewicht van 25 kg.
  • Meubels kunt u in één stuk aanbieden.

Extra aanbiedregels speciale ophaalrondes snoeihout (4x per jaar)
• (Snoei)hout samenbinden in handzame bundels die onze medewerkers gemakkelijk kunnen optillen.
• Maximale dikte van de takken: polsdikte (géén stronken)
• Maximale lengte van de bundels 1,5 meter en maximaal gewicht 25 kg

Kan ik mijn afspraak voor het ophalen van grofvuil ook verzetten?2023-03-28T08:27:27+00:00

Ja dat kan tot uiterlijk 14.00 uur de dag ervoor. Geef dit via het Klantcontactcentrum van RMN door. Verzetten op de dag van de afspraak zelf kan niet omdat de chauffeurs dan al onderweg zijn.

 

Het grofvuil is op de afgesproken dag niet opgehaald. Wat nu?2023-10-30T15:26:23+00:00

Vervelend dat uw grofvuil niet is opgehaald. Dit kan meerdere redenen hebben. Het beste kunt u contact opnemen met ons Klantcontactcentrum, telefoon 0900-6039222.

Wat gebeurt er met het grofvuil wat jullie aan huis ophalen?2021-05-21T10:30:44+00:00

Het grofvuil wat wij aan huis ophalen brengen wij direct naar een verwerker. Aangezien alle soorten grofvuil bij het ophalen vermengd zijn, haalt de verwerker beperkt grondstoffen terug uit het grofvuil. Een deel verdwijnt hierdoor bij het restafval, wat verbrand wordt. Dat is slecht voor het milieu en zonde van de waardevolle grondstoffen waar dat grofvuil uit bestaat.

Grofvuil kan wél goed worden gescheiden als u het zelf wegbrengt naar het recyclingstation. Op het recyclingstation kunt u veel verschillende soorten grondstoffen gescheiden inleveren. Deze grondstoffen gaan bij de verwerker langs een ASI installatie (afval sorteer installatie). Hier worden uit diverse afvalstromen, grondstoffen teruggewonnen. Door optische, mechanische en handmatige scheiding worden grondstoffen als hout, papier, metalen en puin herwonnen uit het grofvuil. Zo kunnen alle waardevolle grondstoffen hergebruikt worden.

Waarom moet ik betalen voor het laten ophalen van grofvuil?2023-10-30T15:27:42+00:00

Uw gemeente heeft hiertoe besloten. De werkelijke kostprijs ligt overigens hoger. Als particulier is het mogelijk uw grofvuil gratis zelf weg te brengen naar het recyclingstation. Het is mogelijk om hiervoor een aanhangwagen te lenen.

Ga naar de bovenkant