Digitaal inzamelschema en RMN app2021-04-28T11:20:39+00:00

Veelgestelde vragen en antwoorden

Digitaal inzamelschema en RMN app

Mijn adres wordt niet onthouden op mijn mobiele telefoon. Hoe los ik dit op?2023-05-30T12:06:28+00:00

Google service frame wordt alleen gebruikt voor distributie in de Google Playstore. RMN maakt gebruik van betaalde software en is feitelijk geen ‘gratis’ app. Er worden geen gegevens van bewoners bijgehouden met de app. De app is puur bedoeld om bewoners op de hoogte te brengen van de planning voor de inzameling.

Uw adres wordt niet onthouden op een iPhone/iPad:

  • Resetten iPhone
    • Het kan soms gebeuren dat uw telefoon oude instellingen onthoudt of moeite heeft met het opslaan en bewaren van instellingen. Dat is eenvoudig te verhelpen door uw telefoon een reset te geven. Hoe deze reset uitgevoerd kan worden hangt of van welk type telefoon  u heeft. Via deze link vindt u een goede uitleg per type iPhone.
  • Verversen geheugen
    • Het niet opslaan van de instellingen is alleen via de eigen telefoon te verhelpen. Het beste is uw telefoon te resetten zoals hierboven omschreven. Soms ontstaat dit probleem door het updaten van de telefoon of een gebrek aan opslagruimte. Het opslaan van de gegevens gebruikt een aantal MB’s aan data en die moeten weggeschreven kunnen worden. Het onderstaande kan helpen bij het probleem:
      • Ga naar instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
      • Daar zoekt u de RMN Afvalbeheer app in de getoonde lijst op. Klikken om instellingen van app te bekijken.
      • Klik eerst op ‘Ruim op’.
      • Klik daarna op ‘Verwijderen app’.
      • Is dit gebeurd, installeer dan opnieuw de RMN Afvalbeheer app.
      • Controleer tevens of ‘Ververs op achtergrond’ aan staat.
      • Controleer of er voldoende ruimte beschikbaar is om gegevens op te slaan.
      • Controleer of apps gegevens mogen wegschrijven.
  • App opnieuw installeren
    • Een alternatief kan zijn om de app opnieuw te installeren. Installeer de RMN Afvalbeheer opnieuw. Door de app te verwijderen en daarna opnieuw te installeren zijn de problemen meestal opgelost.

Android gebruikers

  • Er kunnen diverse zaken van invloed op het ontvangen van meldingen. Wij kunnen niet zien waarom u geen meldingen ontvangt, wij zien alleen of een melding is verstuurd. Hieronder geven we u een aantal tips en mogelijkheden om te kijken of het probleem kan worden opgelost. Daarbij kan de reactie verschillen per provider, netwerk, toestel en eigen updates. Apple en Android geven geen 100% garantie op ontvangst van meldingen.
    • Niet optimaliseren batterij
      • Instellingen > Batterij > Optimalisatie batterij > kies de betreffende app RMN Afvalbeheer En selecteer daar > Niet optimaliseren
      • Dan zal de telefoon niet langer de push berichten onderdrukken vanwege de energiebesparing.
  • Gegevens opnieuw instellen
    • Een app kan oude gegevens vasthouden in het geheugen. Door het geheugen van de app te wissen en de instellingen opnieuw op te slaan kunnen pushberichten weer geactiveerd worden.
    • Ga naar Instellingen > Apps > RMN > Opslagruimte > Gegevens wissen
    • Daarna gaat u naar de app en stelt u uw postcode en tijdstip pushberichten opnieuw in.
  • Achtergrond taken aan laten staan
    • Zorg dat de Afvalbeheer app op de achtergrond taken mag uitvoeren of ontvangen. Soms kan Android de vraag stellen om achtergrondtaken van apps uit te zetten. Daarmee wordt ook het ontvangen van pushberichten voor een app uitgezet. Zorg ervoor dat de functie ‘Achtergrondgegevens beperken’ is uitgeschakeld.
  • Instellingen van Protected Apps
    • Wanneer u bij toestellen als de Huawei werkt met Protected Apps kan deze er voor zorgen dat u geen berichten ontvangt. Het toelaten van de app is belangrijk om berichten te ontvangen. Meer informatie hierover via deze link of deze film.
  • Verbinding met internet
    • Wanneer u geen internetverbinding heeft, kan het pushbericht niet worden afgeleverd. Dit kan gebeuren als u alleen internet via wifi gebruikt. Als u geen verbinding met wifi heeft op het moment dat het pushbericht verzonden wordt, ontvangt uw telefoon het bericht niet.
  • Instellingen
    • Wijzig de tijd die u ingesteld heeft om pushberichten van de Afvalbeheer app te ontvangen en sla deze op. U kunt kiezen uit 13.00 uur, 19.00 uur, 01.00 uur en 07.00 uur. U kunt proberen dit op een later moment weer te wijzigen naar een ander tijdstip.
  • Proxy servers of Firewall
    • Sommige servers of de firewall van uw modem kunnen de meldingen tegenhouden.
  • Sommige providers en telefoonaanbieders
    • Soms houdt een provider pushberichten tegen.
  • Energiestand
    • Wanneer uw toestel onvoldoende is opgeladen kan de batterij besparende energiestand de berichten tegenhouden. Controleer of uw toestel energiebesparende instellingen heeft die de pushberichten kunnen blokkeren.

Hebben bovenstaande tips niet geholpen? Heeft de informatie u niet verder kunnen helpen? Wij gaan na wat voor u een mogelijke oplossing is als u ons de volgende gegevens toestuurt:

  • Wat is uw postcode en huisnummer?
  • Welk type toestel en besturingssysteem (iOS, Android, Windows, iPhone, iPad, Samsung, Nokia) gebruikt u?
  • Op welk tijdstip stelt u uw meldingen in?
  • Eventueel een korte aanvullende toelichting van uw vraag.
De app maakt gebruik van het Google service frame. Deelt deze gratis code actief persoonsgegevens met Google?2023-05-30T12:01:35+00:00

Google service frame wordt alleen gebruikt voor distributie in de Google Playstore. RMN maakt gebruik van betaalde software en is feitelijk geen ‘gratis’ app. Er worden geen gegevens van bewoners bijgehouden met de app. De app is puur bedoeld om bewoners op de hoogte te brengen van de planning voor de inzameling.

Ik heb de app gedownload maar deze opent niet. Wat nu?2023-05-30T12:00:18+00:00

Er kunnen verschillende oorzaken zijn die het niet openen van de app tot gevolg hebben:

– Is uw mobiele apparaat up to date? Voor iPhone heeft u iOS 12 of nieuwer nodig, voor Android 5.0 of nieuwer.
– Soms helpt het wanneer u de app verwijdert en opnieuw installeert.
– Een reset van het mobiele apparaat kan ook helpen.
– Heeft u VPN aan staan? Controleer dan of de app wel opent wanneer uw VPN niet in gebruik is. Voer dan uw gegevens in. Als het goed is, doet de app het dan gewoon, ook als u de VPN weer inschakelt.

Ik ben op zoek naar de open API waarmee ik de informatie van de RMN Afvalbeheer app in mijn domotica-systeem kan verwerken. Kan deze beschikbaar gesteld worden?2023-05-30T11:58:26+00:00

Wij hebben ervoor gekozen om op een andere manier onze dienstverlening te communiceren. Binnen onze app is het nu mogelijk om u snel op de hoogte te stellen van bijvoorbeeld wijzigingen in de planning bij calamiteiten. Dit is met een open API bestand niet mogelijk.

Hoewel ik meldingen aan heb gezet in de app, ontvang ik geen meldingen wanneer een container buiten gezet moet worden. Hoe kan dit?2023-05-30T11:56:29+00:00

Wanneer u bij uw telefooninstellingen het ontvangen van meldingen heeft uitgeschakeld, kan onze app u geen berichten sturen. Check dus eerst in uw telefooninstellingen of het mogelijk is om meldingen te ontvangen.

Ik ontvang graag eerder bericht dat ik een container buiten moet zetten dan nu in de app mogelijk is. Kan dit aangepast worden?2023-05-30T11:53:46+00:00

Wij zijn hierover in gesprek met de ontwikkelaar van de RMN Afvalbeheer app. We hopen dat het zelf kunnen kiezen van een tijdstip om een melding te ontvangen bij de volgende release beschikbaar is.

Ik ben op zoek naar het iCal bestand van de inzamelkalender zodat ik de juiste data in mijn eigen agenda kan zetten. Waar kan ik dit bestand vinden?2023-05-30T11:51:38+00:00

Wij hebben ervoor gekozen om op een andere manier onze dienstverlening te communiceren. Binnen onze app is het nu mogelijk om u snel op de hoogte te stellen van bijvoorbeeld wijzigingen in de planning bij calamiteiten. Dit is met een iCal bestand niet mogelijk.

Als ik de online inzamelkalender wil openen dan krijg ik een foutmelding. Wat nu?2023-05-30T11:39:54+00:00

Met de invoering van de nieuwe app (maart 2023) heeft ook de inzamelkalender een nieuw webadres gekregen: https://21burgerportaal.mendixcloud.com/p/rmn/landing/. Via het burgerportaal kunt u diverse acties uitvoeren. Ook kunt u hier de inzamelkalender raadplegen.

Heeft u de inzamelkalender eerder online geraadpleegd en lukte het toen wel? Het kan zijn dat het geheugen van uw computer naar een oude (niet meer bestaande) pagina verwijst. Typ dan Ctrl+F5 (Ctrl toets ingedrukt houden en dan de F5 toets indrukken). Daarmee vernieuwt u de pagina. Mogelijk is het probleem daarmee opgelost. Lukt het met deze tips nog niet? Neem dan contact op met RMN.

Ik heb geen papiercontainer. Waarom staan de inzameldagen dan toch in mijn inzamelschema?2021-06-16T11:04:59+00:00

Alle laagbouwhuishoudens kunnen gebruik maken van een papiercontainer. Op basis daarvan is het inzamelschema ingericht. Ook als u geen gebruik maakt van de container zijn de inzameldagen daarom toch zichtbaar in uw inzamelschema.

In het inzamelschema staat een afvalzak als icoon voor restafval. Betekent dit dat ik het restafval in zakken moet aanbieden?2023-05-30T11:41:06+00:00

Nee, het icoon in het inzamelschema geeft niet het inzamelmiddel, maar de afvalsoort aan. In dit geval restafval. Dit wordt op de gebruikelijke manier ingezameld. Bij laagbouw huishoudens is dat met minicontainers, bij hoogbouw gebeurt dit door middel van verzamelcontainers of ondergrondse containers.

RMN kan het inzamelschema op elk moment wijzigen. Hoe weet ik of er wijzigingen zijn aangebracht in het inzamelschema?2023-05-30T11:45:48+00:00

Als uw inzameldagen wijzigen, stelt RMN u daarvan op de hoogte. Dit gebeurt via:
– pushberichten via de RMN Afvalbeheer app
– Social media
– De website van RMN

De gewijzigde inzameldagen zijn dan direct zichtbaar in de app en het online inzamelschema.

Volgens mij is het inzamelschema niet compleet. Wat nu?2023-05-30T11:46:58+00:00

In het inzamelschema zijn alleen de afvalsoorten/grondstoffen vermeld die op het vermelde adres aan huis worden ingezameld. Wordt bij u bijvoorbeeld alleen PMD (plastic, metaal (blik) en drankenkartons) aan huis ingezameld, dan zal alleen PMD in het inzamelschema te zien zijn. Ontbreken er bij u ten onrechte afvalsoorten/grondstoffen in het inzamelschema, neem dan contact op met RMN.

Ik ontvang geen meldingen via de app. Hoe kan dat?2021-06-16T11:11:39+00:00

Als u via het menu heeft aangegeven herinneringsberichten te willen ontvangen en u ontvangt deze niet, dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Hieronder een aantal mogelijke oplossingen:

  • Controleer uw netwerksignaal.
  • Zorg dat u verbonden bent met Wi-Fi. Controleer of de slaapstand voor Wi-Fi ingesteld staat op “altijd” (Instellingen > Wi-Fi > knop Menu > Geavanceerd > Wi-Fi behouden in slaapstand).
  • Zet de energiebesparing uit.
  • Zorg ervoor dat “achtergrondgegevens beperken” is uitgeschakeld.
  • Zorg dat u uw mobiele data aan heeft staan. Wanneer deze niet beschikbaar is en u bent verbonden via Wi-Fi, dan moet u ervoor zorgen dat de batterij besparende stand is uitgeschakeld.
  • Probeer een andere dataverbinding. Wanneer u gebruik maakt van Wi-Fi, probeer dan “mobiele data” en omgekeerd.
  • Installeer Push Notifications Fixer en/of DNSet op uw telefoon.
Ik moet steeds opnieuw mijn postcode en huisnummer intypen, hoe kan ik dat oplossen?2019-12-17T13:02:55+00:00

Als u na het installeren van de app steeds weer opnieuw uw postcode en huisnummer moet intypen om uw inzamelgegevens te kunnen zien, kunt u proberen om de app helemaal van uw telefoon te verwijderen en opnieuw te installeren. Vaak is het probleem daarmee opgelost.

Er is een update van de app geweest en nu ontvang ik geen meldingen meer, hoe kan dat?2019-12-17T13:02:23+00:00

Een app kan oude gegevens vasthouden in het geheugen. Door het geheugen van de app te wissen en de instellingen opnieuw op te slaan kunnen pushberichten weer geactiveerd worden.

Ga naar Instellingen > Apps > RMN > Opslagruimte > Gegevens wissen

Daarna gaat u naar de app en stelt u uw postcode en tijdstip voor de meldingen opnieuw in.

Ik wil het inzamelschema graag op papier, maar ik heb geen printer. Wat nu?2024-05-23T14:52:42+00:00

Als u geen printer heeft en het inzamelschema toch graag op papier wilt hebben, kunt u contact met ons opnemen. Wij sturen u dan een papieren inzamelschema toe.

Wanneer ik mijn postcode en huisnummer intyp, dan verschijnt er geen inzamelschema. Wat nu?2021-06-16T13:03:08+00:00

Neem contact op met RMN. Onze medewerkers proberen dan samen met u de oorzaak te achterhalen zodat het probleem kan worden opgelost.

Ga naar de bovenkant