Veel gestelde vragen en antwoorden2020-01-27T09:05:03+00:00

Veelgestelde vragen en antwoorden

Grofvuil

Buurtbewoners hebben ook grofvuil buiten gelegd, maar geen afspraak gemaakt. Wat nu?2019-12-17T13:59:17+00:00

Grofvuil wat niet is aangemeld, nemen wij niet mee. Wanneer dit bijvoorbeeld van uw buren is, dan moeten zij zelf een afspraak maken voor het ophalen van het grofvuil. Tot die tijd moeten zij het grofvuil weer op eigen terrein plaatsen, anders riskeren zij een boete.

Er ligt grofvuil op straat wat niet van mij is. Kunnen jullie dat ophalen?2019-12-17T13:56:48+00:00

Bij  de afdeling Publiekscontacten, telefoon 0900-6039222 (ma t/m vrij 8.30-16.30 uur) kunt u navragen of hier een afspraak voor is. Ook kunt u contact opnemen met uw gemeente.

Het grofvuil is op de afgesproken dag niet opgehaald. Wat nu?2019-12-17T13:57:07+00:00

Vervelend dat uw grofvuil niet is opgehaald. Dit kan meerdere redenen hebben. Het beste kunt u contact opnemen met de afdeling Publiekscontacten, telefoon 0900-6039222 (ma t/m vrij 8.30-16.30 uur)

Hoe laat halen jullie het grofvuil op?2019-12-17T13:55:55+00:00

Bij het maken van de afspraak is er dagdeel aangegeven waarop RMN langskomt. Het is helaas niet mogelijk een exact tijdstip aan te geven. Bij het maken van de afspraak is er een dagdeel aangegeven waarop RMN langskomt. Het is helaas niet mogelijk een exact tijdstip aan te geven.

Hoe laat moet ik het grofvuil buiten leggen?2019-12-17T13:59:32+00:00

Het grofvuil legt u op de inzameldag om 7.30 uur buiten op de afgesproken aanbiedplek.

Hoe lang duurt het voor RMN het grofvuil komt ophalen?2019-12-17T14:02:10+00:00

Houd rekening met een wachttijd. RMN komt één keer in de maand in uw wijk langs. De afspraak wordt zo snel mogelijk ingepland.

Hoe maak ik een afspraak voor het ophalen van grofvuil?2019-12-17T13:57:44+00:00

U kunt een afspraak maken via het afsprakenformulier of bij RMN Publiekscontacten, telefoon 0900-6039222 (ma t/m vrij 8.30-16.30 uur).

Hoe vaak kan ik een afspraak maken om mijn grofvuil op te laten halen?2019-12-17T14:00:11+00:00

U kunt zo vaak een afspraak maken als u wilt, maar er kan maar één afspraak tegelijkertijd in ons systeem staan.

U heeft bijvoorbeeld een afspraak staan voor aanstaande donderdag. U kunt dan vanaf de dag erna (vrijdag) weer een afspraak maken via het afsprakenformulier of bij RMN Publiekscontacten, telefoon 0900-6039222 (ma t/m vrij 8.30-16.30 uur).

Hoeveel grofvuil mag ik per keer aanbieden?2019-12-17T13:59:54+00:00

U mag maximaal 3m3 grofvuil per keer aanbieden.

Kan ik mijn afspraak voor het ophalen van grofvuil ook verzetten of afzeggen?2019-12-17T13:57:26+00:00

Ja dat kan tot uiterlijk een dag van te voren tot 14.00 uur. U kunt dat via de afdeling Publiekscontacten doorgeven. Verzetten of afzeggen op de dag van de afspraak zelf kan niet omdat de chauffeurs dan al onderweg zijn.

Mag ik alle soorten grofvuil aanbieden?2019-12-17T14:01:09+00:00

Nee dat mag niet. Afvalstromen zoals glas, steen, puin, autobanden, bielzen, dakbedekking, graszoden, asbest en chemisch afval kunt u niet aanbieden als grofvuil en moet u zelf wegbrengen naar het recyclingstation.

Nemen jullie ook grofvuil mee wat ik niet heb aangemeld?2019-12-17T14:02:38+00:00

Het grofvuil dat u bij het maken van de afspraak heeft aangemeld, halen wij bij u op. Als er grofvuil staat wat niet is aangemeld, dan nemen wij dat niet mee.

Waar kan ik mijn grofvuil kwijt?2019-12-17T13:54:47+00:00

Herbruikbare spullen kunt u gratis inleveren bij de kringloop in uw gemeente. Grofvuil kunt u gratis inleveren bij het recyclingstation. Indien gewenst kunt u gratis een aanhangwagen lenen om grofvuil naar het recyclingstation te brengen. U kunt grofvuil ook bij u thuis laten ophalen. Ga voor meer informatie naar Wat moet ik doen met mijn grofvuil?

Waarom kan ik niet zelf een dag uitkiezen dat RMN het grofvuil ophaalt?2019-12-17T14:01:51+00:00

Om de kosten voor het ophalen van grofvuil zo laag mogelijk te houden is er een vaste route waarbij RMN langs meerdere adressen rijdt. Het is niet haalbaar om voor één of twee adressen een voertuig in te zetten.

Wilt u eerder uw grofvuil kwijt? Breng het dan zelf gratis naar het recyclingstation.

Waarom moet ik betalen voor het laten ophalen van grofvuil?2019-12-17T13:55:39+00:00

De gemeente heeft hiertoe besloten uit bezuinigingsoverwegingen. De werkelijke kostprijs ligt overigens hoger. U kunt uw grofvuil ook zelf brengen naar het recyclingstation. Dit is gratis voor inwoners. U kunt gratis een aanhangwagen lenen om uw grofvuil naar het recyclingstation te brengen.

Wat behoort tot het grofvuil?2019-12-17T13:54:24+00:00

Grofvuil is afval dat te groot of te zwaar is voor in de minicontainer en wat niet meer geschikt is voor anderen om te gebruiken. Bijvoorbeeld: matrassen, vloerbedekking, kapotte (tuin)meubels e.d.

Wat gebeurt er met het grofvuil wat jullie aan huis ophalen?2019-12-17T13:56:30+00:00

Het grofvuil wat wij aan huis ophalen brengen wij direct naar een verwerker. Aangezien alle soorten grofvuil bij het ophalen vermengd zijn, kunnen ze bij de verwerker beperkt grondstoffen terugwinnen uit het grofvuil. Een deel verdwijnt hierdoor bij het restafval, wat verbrand wordt. Dat is slecht voor het milieu en zonde van de waardevolle grondstoffen waar dat grofvuil uit bestaat.

Grofvuil kan wél goed worden gescheiden als u het zelf wegbrengt naar het recyclingstation. Op het recyclingstation kunt u veel verschillende soorten grondstoffen gescheiden inleveren. Deze grondstoffen gaan bij de verwerker langs een ASI installatie (afval sorteer installatie). Hier worden uit diverse afvalstromen, grondstoffen teruggewonnen. Door optische, mechanische en handmatige scheiding worden grondstoffen als hout, papier, metalen en puin herwonnen uit het grofvuil. Zo kunnen alle waardevolle grondstoffen hergebruikt worden.

Wat is de maximale lengte/breedte van het grofvuil dat ik mag aanbieden?2019-12-17T13:56:13+00:00

Losse materialen moet u bundelen per soort met een maximale lengte  van 1,5 meter en een maximaal gewicht van 25 kg. U mag maximaal 3m3 per keer aanbieden.

Wat is grofvuil?2019-12-17T14:00:46+00:00

Grofvuil is afval dat te groot of te zwaar is voor in de container en wat niet meer geschikt is voor anderen om te gebruiken. Bijvoorbeeld: matrassen, vloerbedekking, kapotte (tuin)meubels e.d. Ook kapotte elektrische huishoudelijke apparaten (koelkasten, vriezer, e.d.) worden als grofvuil aangemerkt. Verder behoren ook ijzer en snoeihout tot het grofvuil.

Wat zijn de aanbiedregels voor het ophalen van grofvuil?2019-12-17T13:59:01+00:00
  • Leg het grofvuil op de afgesproken ophaaldag vóór 7.30 uur aan de weg
  • Zet het grofvuil op de afgesproken aanbiedplek neer.
  • Leg maximaal 3m3 grofvuil neer.
  • Losse materialen bundelen per soort met een maximale lengte  van 1,5 meter en een maximaal gewicht van 25 kg.
Wat zijn de regels voor het aanbieden van grofvuil?2019-12-17T13:55:04+00:00

De regels voor het aanbieden van grofvuil verschillen per gemeente. Wilt u weten welke regels er in uw gemeente gelden, kijk bij: Wat kan ik doen met mijn grofvuil?

Welk grofvuil haalt RMN niet aan huis op?2019-12-17T14:00:29+00:00

RMN haalt geen accu’s, autobanden, asbest, bielzen, bouw- en sloopafval (bijv. gipsplaten, stenen, puin, dakleer), chemisch afval (bijv. olie, verf), glas, spiegels, textiel en zakken of dozen met inhoud thuis op.

Welke kringloop hoort er bij mijn gemeente?2019-12-17T13:55:20+00:00

Elke gemeente heeft zijn eigen (soms overkoepelende organisatie) die de kringloop verzorgt. Welke kringlooporganisatie in uw gemeente actief is, kunt u nakijken op de pagina: Kringloop.

(Ondergrondse) verzamelcontainers

De verzamelcontainer die ik gebruik is vol/kapot, wat nu?2019-12-18T12:26:18+00:00

Neem contact op met de afdeling Publiekscontacten van RMN: 0900-6039222 (ma t/m vr 8.30-16.30 uur) of via info@rmn.nl. RMN zal ervoor zorgen dat de verzamelcontainer zo spoedig mogelijk geleegd of gerepareerd wordt. Plaats in geen geval afval naast de container. Doet u dit wel dan bent u in overtreding en kunt u een bekeuring krijgen.

Ik ga gebruikmaken van een bestaande ondergrondse verzamelcontainer, hoe moet dit en welke is dat?2019-12-18T12:11:51+00:00

Op de dag na lediging, als RMN de minicontainer voor restafval bij u ophaalt, ontvangt u een brief van RMN in de brievenbus met informatie over het gebruik van de (ondergrondse) verzamelcontainer en een milieupas waarmee u de aan u toegewezen (ondergrondse) verzamelcontainer kunt openen. Bij deze brief zit ook een kaartje waar uw (ondergrondse) verzamelcontainer voor restafval zich bevindt.

Ik heb meerdere containers voor restafval en ga nu over naar een verzamelcontainer voor restafval. Wat nu?2019-12-18T12:20:48+00:00

Wanneer u eventueel overgaat op een (ondergrondse) verzamelcontainer, dan moet u alle containers voor restafval inleveren. Hoe en wanneer dit gebeurt, leest u in een informatiebrief die u ontvangt.

Ik maak gebruik van een verzamelcontainer en ben de milieupas/chip kwijt, wat nu?2019-12-18T12:28:21+00:00

U kunt een nieuwe milieupas/chip aanvragen. Neem daarvoor contact op met de afdeling Publiekscontacten van RMN: 0900-6039222 (ma t/m vr 8.30 – 16.30 uur) of stuur een e-mail naar info@rmn.nl.

De oude milieupas/chip blokkeert RMN dan direct.

PMD

Afval dat snel gaat stinken zoals folies van vis en vlees doe ik om die reden liever bij het restafval. Kan ik dat blijven doen?2019-12-17T13:29:51+00:00

Verpakkingen waar voedsel in heeft gezeten en restjes worden als u het goed scheidt en niet bij het restafval doet, juist vaak bij u opgehaald: plastic verpakkingsmateriaal, blik, drankenkartons (PMD) en GFT worden 1x per 2 weken opgehaald.

Gaat door invoering van de PMD container de afvalstoffenheffing omlaag?2019-12-17T13:16:00+00:00

Dat is op dit moment niet bekend. De hoogte van de afvalstoffenheffing is van vele factoren afhankelijk. De invoering van de container voor PMD heeft geen grote invloed op de hoogte van de afvalstoffenheffing.

Hoe kan ik een drankenkarton het beste weggooien?2019-12-17T13:13:27+00:00

Maak het pak helemaal leeg en maak hem plat. Zo kunt u het laatste restje eruit knijpen. Draai daarna de dop terug op het pak, want ook die wordt gerecycled.

Hoe vaak halen jullie het PMD op?2019-12-17T13:14:43+00:00

De containers voor PMD legen wij 1x per 2 weken. Zakken met PMD (indien van toepassing) halen wij ook 1x per 2 weken op

Hoe wordt PMD gerecycled?2019-12-17T13:10:26+00:00

PMD is een afkorting van Plastic verpakkingsmateriaal, Metaal (blik) en Drankenkartons. PMD wordt gezamenlijk ingezameld. Dit maakt het scheiden en inzamelen een stuk gemakkelijker dan wanneer we alle drie de stromen apart moeten houden. Na inzameling zijn deze verpakkingen eenvoudig van elkaar te scheiden in sorteercentra. Via deze link kunt u zien waar uw ingezamelde PMD naartoe gaat.

Het door RMN ingezamelde plastic verpakkingsafval gaat naar een sorteerinstallatie. Daar worden de plastic verpakkingen losgeschud en ontdaan van vervuiling en andere materialen zoals blik en drankenkartons, waarna ze worden gesorteerd per soort plastic. Elke soort plastic wordt in balen geperst en gaat naar recyclingfabrieken. Zij vermalen het plastic tot snippers en reinigen het. Vervolgens worden de plastic snippers samengesmolten tot nieuwe grondstof. Daarvan worden nieuwe korrels gemaakt (granulaat), die dienen als grondstof voor de productie van nieuwe producten. Bijvoorbeeld: jerrycans, truien, speelgoed, tuinstoelen, leidingen en buizen. In Nederland werd in 2014 al meer dan 50% van de plastic verpakkingen gerecycled en dit percentage blijft stijgen.

Metaal (blik) wordt bij de sorteerinstallatie van het plastic en de drankenkartons gescheiden. Daarna gaat het blik naar metaalfabrieken. Het wordt gesmolten en er worden weer nieuwe metalen producten van gemaakt, zoals fietsen, bruggen of weer nieuwe blikjes. In Nederland wordt 91% van de metaalverpakkingen gerecycled.

Drankenkartons zijn grotendeels gemaakt van karton. Om ze vloeistofdicht te maken hebben ze een plastic laagje. Een dun laagje aluminium tussen het karton en het plastic laagje maakt de verpakking licht- en luchtdicht. Dit zorgt er bij langer houdbare producten voor dat zij buiten het koelvak houdbaar zijn.

Nadat de drankenkartons bij de sorteerinstallatie uit de PMD-zak van het plastic en het blik zijn gescheiden, gaan ze naar een recyclingfabriek, waar de kartonvezels van het plastic en het aluminium gescheiden worden. De kartonvezels gaan naar een papierfabriek, die er bijvoorbeeld kartonnen dozen, tissuepapier of papieren zakken van maakt. Ook van het plastic en het aluminium worden weer allerlei nieuwe producten gemaakt, zoals kratten, emmers, pannen en aluminium buizen.

Het recyclingproces kunt u ook bekijken.

Ik heb gehoord dat plastic toch wordt verbrand in plaats van gerecycled. Hoe zit dat?2019-12-17T13:14:22+00:00

Al het plastic verpakkingsafval dat huishoudens gescheiden aanbieden, wordt aangeboden voor recycling. Na het ophalen van PMD worden deze door sorteermachines in 9 verschillende stromen gescheiden, waaronder: Blik, Drankenkarton en recyclebaar plastic. Zo’n 90% hiervan wordt daadwerkelijk gerecycled. Bij bedrijfsafval is er op dit moment wel een risico dat het wordt verbrand.

Ik woon in de proefwijk. Wanneer wordt mijn minicontainer voor PMD geleegd?2019-12-17T13:17:12+00:00

RMN leegt de minicontainers voor PMD één keer per twee weken. Zet de minicontainer voor PMD op de inzameldag vóór 7.30 uur op de aanbiedplaats. In het inzamelschema kunt u nakijken wanneer  PMD (plastic, metaal (blik) en drankenkartons) wordt opgehaald.

Ik woon in gemeente Zeist, hoe kom ik aan nieuwe PMD zakken?2019-12-19T19:32:39+00:00

U kunt gratis PMD zakken bestellen via de website www.mooibezorgd.nl of telefoonnummer 030-8503200. De bestelde zakken (maximaal 3 pakken van 12 stuks per keer) bezorgen zij dan bij u thuis.

Kan ik de PMD container weigeren?2019-12-17T13:15:00+00:00

Nee, dat kan niet. De container voor PMD is verplicht. Wel kunt u een kleiner formaat PMD container aanvragen via het formulier container omwisselen.

Mag ik PMD aanbieden in een grijze vuilniszak?2019-12-17T13:13:46+00:00

Nee, dat mag niet. Bij de verwerker kunnen ze niet controleren of in de grijze zakken PMD zit of ander afval. Hierdoor ontstaat het risico dat de vracht wordt afgekeurd en alsnog bij het restafval terecht komt.

Uw PMD kunt u aanbieden in speciaal daarvoor bestemde PMD zakken. Deze groen doorzichtige zakken zijn gratis verkrijgbaar bij diverse supermarkten, het recyclingstation en het gemeentehuis. Bekijk het overzicht van alle afhaallocaties bij u in de buurt.

Plastic, blik en drankenkartons zijn samen zwaarder dan alleen plastic. Daarom heeft RMN de Plastic Heroes zakken vervangen door nieuwe, stevigere PMD-zakken. Ze zijn voor ongeveer 40% gemaakt van gerecycled plastic. Deze PMD-zakken worden gratis verstrekt. De plastic Heroes zakken die u eventueel nog in huis heeft, kunt u eerst opmaken.

Mag PMD ook los in de container?2019-12-17T13:15:40+00:00

Ja, dit heeft de voorkeur. Zo past er meer in de container. U mag het PMD ook in zakken in de container doen. Gebruikt u hiervoor alléén doorzichtige zakken.

Tot wanneer kan ik losse zakken PMD aanbieden?2019-12-17T13:10:46+00:00

Vanaf het moment dat u een container voor PMD heeft ontvangen (dit geldt voor huishoudens die een container voor PMD krijgen), kunt u geen losse PMD zakken meer aanbieden.

Waar kan ik PMD inzamelzakken afhalen?2020-01-27T08:55:54+00:00

Deze informatie kunt u bekijken op deze pagina. Log daar in met uw eigen postcode en huisnummer en klik op PMD.

Waarom een container voor PMD?2019-12-17T13:15:18+00:00

Op veel plekken in ons land is gebleken dat de inzameling van PMD met containers goed werkt: er wordt veel meer PMD ingezameld en veel minder restafval. Daarnaast zijn inwoners veelal tevreden met de container(s).

Waarom zamelen we metaal (blik) en drankenkartons samen met het plastic in?2019-12-17T13:14:08+00:00

RMN wil zo veel mogelijk afval laten recyclen (zodat het wordt hergebruikt als secundaire grondstof) en zo min mogelijk (rest)afval overhouden. Restafval wordt niet gerecycled maar verbrand. Recycling is goed voor het milieu. Plastic en drankenkartons zijn het best recyclebaar als ze gescheiden van het restafval worden ingezameld. Metaal (blik) kan uit het restafval worden gehaald, maar voor een nog beter recyclingresultaat wordt ook dit materiaal gescheiden ingezameld. Daarom mogen metaal (blik) en drankenkartons in dezelfde zak als het plastic. Dat is behalve goed voor het milieu ook wel zo gemakkelijk voor u.

Wat behoort tot PMD?2019-12-17T13:09:56+00:00

Plastic verpakkingsmateriaal: plastic flessen, flacons, bekers, kuipjes, plastic tubes, potjes, deksels, zakken en folies (geen landbouwfolie). Plastic flessen hoeven niet uitgespoeld te zijn, maar wel leeg. Doppen mogen op de flessen blijven zitten.

Metaal verpakkingsmateriaal: frisdrankblikjes, blikjes van honden- en kattenvoer, soep- en groenteblikken, metalen deksels, tubes en doppen, aluminium schaaltjes en bakjes. Verpakkingen hoeven niet uitgespoeld te zijn, maar wel leeg. Doppen mogen op de verpakkingen blijven zitten.

Drankenkartons: pakken voor sap en zuivel zoals melk, yoghurt, vla, drinkpakjes voor kinderen. Verpakkingen hoeven niet uitgespoeld te zijn, maar wel leeg. Doppen mogen op de verpakkingen blijven zitten. Probeer de drinkpakken plat te drukken voordat u de dop erop draait; dat scheelt heel veel ruimte!

In principe behoort alleen PMD-verpakkingsmateriaal dat u in een winkel heeft gekocht tot deze categorie. Er mag o.a. geen piepschuimverpakkingsmateriaal, landbouwfolie, kunststof speelgoed, kunststof tuinmeubelen, metaal anders dan verpakkingsmateriaal en chemische verpakkingen waar restanten inzitten, bij het PMD terecht komen.

Wat houdt de PMD-proef in IJsselstein in?2019-12-17T13:16:48+00:00

In de wijken IJsselveld west, IJsselveld oost, Oranje kwartier en IJssel oevers in de gemeente IJsselstein onderzoeken de gemeente en RMN hoe de inzameling van PMD met minicontainers het beste ingevoerd kan worden. We onderzoeken hoeveel PMD wordt ingezameld ten opzichte van de inzameling met zakken, hoe de inzameling logistiek gezien het beste georganiseerd kan worden en wat ervaringen van inwoners met de containers zijn. PMD wordt in de proef ingezameld met een minicontainer waar dat kan. De minicontainer komt in de plaats van de Plastic Heroes zakken. Restafval wordt minder vaak opgehaald of moet worden weggebracht naar een verzamelcontainer. Op veel plekken in ons land is gebleken dat de inzameling van PMD met minicontainers goed werkt: er wordt veel ingezameld en inwoners zijn tevreden met de container(s).

Wat is PMD?2019-12-17T13:09:34+00:00

PMD is een afkorting Plastic verpakkingen, Metalen verpakkingen (blik) en Drankenkartons. Deze materialen zijn uitstekend recyclebaar.

Wat er wel en niet bij het PMD mag leest u in de PMD scheidingswijzer.

Containerregistratie

Als ik verhuis moet/mag ik de minicontainers dan meenemen?2019-12-17T14:20:27+00:00

De minicontainers zijn eigendom van RMN/de gemeente en blijven achter bij de woning.

Hoe kan ik een extra minicontainer aanvragen?2019-12-17T14:15:41+00:00

Met behulp van het formulier Aanvragen (extra) minicontainer kunt u een extra minicontainer aanvragen.

Hoe kan ik mijn overbodige minicontainer laten ophalen?2019-12-17T14:15:26+00:00

Om uw overbodige (lege) minicontainer te laten afhalen kunt u het formulier ophalen minicontainer invullen.

Hoe weet ik of ik een 140 of 240 liter minicontainer heb?2019-12-17T14:15:08+00:00

Dit staat aangegeven op uw registratiesticker. De inhoudsmaat van uw minicontainer kunt u ook afleiden uit de afmetingen van de deksel van uw minicontainer. U dient de deksel dus op te meten. Is de deksel 40 x 40 centimeter, dan heeft u een 140 liter minicontainer. Is de deksel groter (55 x 50 centimeter), dan heeft u een 240 liter minicontainer.

Hoeveel liter containerinhoud mag een huishouden hebben zonder extra afvalstoffenheffing te betalen?2019-12-17T14:20:07+00:00

Voor gebruik van minicontainers voor restafval en GFT heeft u recht op een gezamenlijke inhoud van maximaal 280 liter. Daarvoor betaalt u jaarlijks een bedrag aan afvalstoffenheffing (het zogenaamde vastrechttarief). Daarnaast mag u een 240 liter minicontainer voor papier hebben. Deze wordt u kosteloos ter beschikking gesteld. U betaalt hiervoor dus niet meer afvalstoffenheffing.

Hoeveel registratiestickers krijg ik?2019-12-17T14:19:43+00:00

Dat is afhankelijk van uw situatie. Na ontvangst van uw antwoordkaart stuurt RMN u alleen het benodigde aantal registratie-stickers voor de minicontainers die u wilt behouden. Heeft u na 1 januari 2013 een minicontainer van RMN ontvangen, dan is deze reeds voorzien van een geldige registratiesticker en krijgt u daarvoor geen nieuwe. Eventuele nieuw aangevraagde minicontainers worden bij u afgeleverd met sticker. Eventuele overbodige containers worden in overleg met u bij u opgehaald.

Houden jullie bij hoe vaak ik de containers aanbied?2019-12-17T14:20:48+00:00

Nee dat houden wij niet bij. De barcode is alleen voor de registratie van de container op uw adres. Zo weten wij welke containers een huishouden gebruikt.

Ik ben de sticker kwijt, wat moet ik doen?2019-12-17T14:14:51+00:00

Neem contact op met RMN. Er wordt voor u een vervangende registratiesticker aangemaakt. De oude wordt geblokkeerd.

Ik heb de registratiesticker op de verkeerde plek op de container geplakt, wat nu?2019-12-17T14:14:33+00:00

De registratiesticker mag u laten zitten. U kunt deze er niet meer afhalen, dan zal de registratiesticker stuk gaan. Wij zullen bij controle niet alleen de aangegeven plek bekijken, maar de gehele minicontainer. Wanneer de registratiesticker op de container wordt aangetroffen zal RMN uw minicontainer niet meenemen.

Ik heb een waarschuwingskaart aan mijn minicontainer hangen, wat nu?2019-12-17T14:18:52+00:00

De waarschuwingskaart geeft aan dat RMN geconstateerd heeft dat er geen registratiesticker op de minicontainer aanwezig is. Deze moet u op de minicontainer plakken voordat u deze de volgende keer weer op de aanbiedplaats zet om te laten legen, anders wordt de minicontainer weggehaald.

Ik heb maar 140 liter containerinhoud, hoef ik dan minder afvalstoffenheffing te betalen?2019-12-17T14:18:32+00:00

Nee, u blijft het bedrag betalen dat vastgesteld is door de gemeente Baarn. Deze prijs is mede bepaald door de hoeveelheid afval die een huishouden produceert.

De hoeveelheid afval is niet alleen het afval uit uw minicontainer, maar ook het afval uit verzamelcontainers, zoals glas, plastic, papier.

Ik heb niet de juiste registratiesticker(s) ontvangen. Wat nu?2019-12-17T14:14:01+00:00

Neem contact op met RMN. RMN zal uitzoeken wat de reden hiervan is en u indien nodig alsnog de juiste registratiesticker(s) toesturen.

Ik heb nog geen papiercontainer, hoe kan ik deze aanvragen?2019-12-17T14:13:42+00:00

U kunt deze kosteloos aanvragen. Voorwaarde is dat u de papiercontainer op eigen terrein kunt plaatsen.

Ik wil graag mijn kleine minicontainer omruilen voor een grote (of andersom), wat moet ik doen?2019-12-17T14:13:23+00:00

U kunt uw minicontainer omwisselen via het formulier Minicontainer omwisselen. U kunt RMN ook bellen (0900-6039222). RMN zal op afspraak de container voor de gevraagde maat (indien voorradig) omruilen. U kunt dit eenmalig kosteloos doen.

Kan ik een kleinere papiercontainer krijgen?2019-12-17T14:18:14+00:00

Als u een papiercontainer bij ons aanvraagt, krijgt u een grote 240 liter minicontainer. Uit ervaring weten we dat huishoudens vaak meer papier hebben dan ze van tevoren inschatten. Blijkt uw papiercontainer uiteindelijk toch te groot, dan kunt u deze vanaf april 2017 omwisselen voor een kleinere.

Mijn minicontainer is weggehaald, wat nu?2019-12-17T14:13:05+00:00

RMN heeft geen registratiesticker op uw minicontainer aangetroffen, ondanks de waarschuwingskaart die de voorgaande inzameldag aan uw minicontainer is gehangen. Daarom is uw minicontainer verwijderd. Neem contact op met RMN via 0900-6039222, zodat de minicontainer weer kan worden terugbezorgd. Dit kan enkele werkdagen duren.

Mijn registratiesticker is stuk, wat nu?2019-12-17T14:12:47+00:00

Neem contact op met RMN via 0900-6039222 (ma t/m vr 8.30 – 16.30 uur) of info@rmn.nl. RMN zal zo spoedig mogelijk een vervangende registratiesticker toesturen en de kapotte blokkeren.

Moet mijn minicontainer (kliko) ook een registratiesticker hebben?2019-12-17T14:14:16+00:00

Het is verplicht de registratiesticker op uw minicontainers (kliko’s) te plakken. Als het goed is heeft u de stickers ook al gehad. Is dit niet het geval, neem dan contact op met RMN.

Waar op de minicontainer moet ik de registratiesticker plakken?2019-12-17T14:12:29+00:00

Ga achter de minicontainer staan (de wielen naar u toe) en plak de sticker aan de linkerzijde. Voor een afbeelding met uitleg verwijzen wij u naar de folder.

Waarom krijg ik een minicontainer voor papier?2019-12-17T14:17:39+00:00

De gemeente Baarn wil graag dat in 2020 driekwart van het afval gescheiden wordt opgehaald. Voor 2025 is het doel maximaal 100 kilo restafval per inwoner per jaar. Het gebruik van een papiercontainer helpt bij het behalen van deze doelen.

Waarom moet ik mijn minicontainer van 120 liter inwisselen voor een grotere?2019-12-17T14:17:22+00:00

De hoogte van deze minicontainer (86 centimeter) is onvoldoende om de minicontainer op een verantwoorde manier te kunnen legen.

Waarom worden alle minicontainers geregistreerd?2019-12-17T14:17:02+00:00

Elk huishouden kan gebruik maken van minicontainers voor GFT, restafval en papier. Voor gebruik van minicontainers voor restafval en GFT, tot een gezamenlijke inhoud van 280 liter, betaalt u jaarlijks een bedrag aan afvalstoffenheffing (het zogenaamde vastrechttarief). Biedt u méér aan dan 280 liter inhoud, dan betaalt u extra afvalstoffenheffing. De registratie van de minicontainers zorgt ervoor dat huishoudens niet meer inhoud (en dus afval) aanbieden dan waarvoor zij betalen. Minicontainers die niet geregistreerd zijn en dus geen registratiesticker hebben, worden niet meer geleegd. Dat is duidelijk en eerlijk voor iedereen.

Wanneer krijg ik de extra minicontainer en hoe moet ik betalen?2019-12-17T14:16:31+00:00

De levertijd van een extra minicontainer is onder andere afhankelijk van de voorraad. U ontvangt hierover bericht van RMN. De kosten worden door de gemeente Baarn in rekening gebracht via de afvalstoffenheffing. De extra te leveren container wordt door RMN geleverd, reeds voorzien van de juiste registratiesticker.

Wanneer krijg ik de registratiestickers?2019-12-17T14:16:15+00:00

Binnen vier weken na ontvangst van uw antwoordkaart krijgt u een informatiepakket van RMN met registratiestickers voor uw minicontainers.

Wanneer wordt mijn minicontainer omgewisseld?2019-12-17T14:12:13+00:00

Heeft u aangegeven dat u een minicontainer wilt vervangen of omwisselen, dan neemt een medewerker van RMN tijdens kantooruren contact met u op om een afspraak te maken om de minicontainer om te wisselen. De minicontainer wordt op de afgesproken dag tussen 7.30 en 16.00 uur omgewisseld. U hoeft op het moment van omwisselen niet thuis te zijn. Wel dient de minicontainer leeg te zijn.

Wat houdt containerregistratie in?2019-12-17T14:11:50+00:00

Bij containerregistratie worden alle minicontainers (kliko’s) voorzien van een speciale registratiesticker met streepjescode.

Wat moet ik doen om mijn minicontainers te registeren?2019-12-17T14:15:58+00:00

Geef op de inventarisatiekaart die u van RMN heeft ontvangen aan welke minicontainer(s) in uw bezit zijn en stuur de kaart op. U ontvangt dan binnen vier weken de benodigde registratiestickers met instructies hoe u deze moet opplakken.

Inzamelschema

Als ik het online inzamelschema wil oproepen krijg ik een foutmelding, wat nu?2019-12-17T13:36:30+00:00

Controleer of u de juiste link gebruikt: inzamelschema.rmn.nl Heeft u het inzamelschema eerder online geraadpleegd en lukte het toen wel? Het kan zijn dat het geheugen van uw computer naar een oude (niet meer bestaande) pagina verwijst. Typ dan Ctrl+F5 (Ctrl toets ingedrukt houden en dan de F5 toets indrukken). Daarmee vernieuwt u de pagina. Mogelijk is het probleem daarmee opgelost. Lukt het met deze tips nog niet? Neem dan contact op met RMN.

Ik ben mijn papieren inzamelschema kwijt, hoe kom ik aan een nieuwe?2019-12-17T13:34:49+00:00

U kunt uw inzamelgegevens opzoeken in het inzamelschema na het intoetsen van uw postcode en huisnummer en daarvan vervolgens een print maken. Lukt dit niet, neem dan contact op met RMN. 

Ik heb geen papiercontainer. Waarom staan de inzameldagen dan toch in mijn inzamelschema?2019-12-17T13:34:32+00:00

Alle laagbouwhuishoudens kunnen gebruik maken van een papiercontainer. Op basis daarvan is het inzamelschema ingericht. Ook als u geen gebruik maakt van de container zijn de inzameldagen daarom toch zichtbaar in uw inzamelschema.

Ik wil het inzamelschema graag op papier, maar ik heb geen printer. Wat nu?2019-12-16T05:44:19+00:00

Wij bieden elk jaar in oktober/november de mogelijkheid een papieren versie van het nieuwe inzamelschema bij ons aan te vragen. Wij plaatsen hiervoor advertenties in de plaatselijke krant met daarbij een bon waarmee u het inzamelschema kunt aanvragen. Deze bon kunt u kosteloos retour sturen. Het inzamelschema wordt dan eind december toegestuurd. U kunt ook gebruik maken van het online formulier Stuur mij een inzamelschema.

In het inzamelschema staat een afvalzak als icoon voor restafval. Betekent dit dat ik het restafval in zakken moet aanbieden?2019-12-17T13:34:14+00:00

Nee, het icoon in het inzamelschema geeft niet het inzamelmiddel, maar de afvalsoort aan. In dit geval restafval. Dit wordt op de gebruikelijke manier ingezameld. Bij laagbouw huishoudens is dat met minicontainers, bij hoogbouw gebeurd dit door middel van verzamelcontainers of ondergrondse containers.

RMN kan het online inzamelschema op elk moment wijzigen. Hoe weet ik of er wijzigingen zijn aangebracht in het inzamelschema?2019-12-17T13:33:57+00:00

Als uw inzameldagen gedurende het jaar wijzigen, ontvangt u daarover van RMN een brief. De gewijzigde inzameldagen kunt u dan direct bekijken in het online inzamelschema.

Soms moet ik 3x in de week afval aanbieden. Kan dat niet op 1 dag?2019-12-17T13:33:34+00:00

Onze bedrijfsvoering is erop gericht zo efficiënt mogelijk te werken en daarmee de kosten voor de gemeenten waar wij voor werken (en dus ook voor de inwoners die afvalstoffenheffing betalen) zo laag mogelijk te houden. De inzameling zo goed mogelijk spreiden is een van de maatregelen om dit te bereiken. Voor u als inwoner betekent dit dat uw afval/grondstoffen op verschillende dagen worden opgehaald.

Tijdens de feestdagen wordt er geen afval ingezameld. Waar kan ik de inhaaldagen vinden?2019-12-17T13:33:14+00:00

De ophaaldagen worden in het inzamelschema aangeduid met iconen. Als uw inzameldag op een feestdag valt, dan staat op die betreffende datum geen icoon. Het icoon staat dan op de datum waarop het afval/de grondstoffen wel worden opgehaald.

Volgens mij is het inzamelschema niet compleet. Wat nu?2019-12-17T13:32:52+00:00

In het inzamelschema zijn alleen de afvalsoorten/grondstoffen vermeld die op het vermelde adres aan huis worden ingezameld. Wordt bij u bijvoorbeeld alleen PMD (plastic, metaal (blik) en drankenkartons) aan huis ingezameld, dan zal alleen PMD in het inzamelschema te zien zijn. Ontbreken er bij u ten onrechte afvalsoorten/grondstoffen in het inzamelschema, neem dan contact op met RMN. Onze medewerkers zullen samen met u proberen de oorzaak te achterhalen zodat het probleem kan worden opgelost.

Waarom is gekozen voor iconen om de verschillende soorten afval in het inzamelschema aan te duiden en niet voor gekleurde containers (blauw voor papier, etc.)?2019-12-17T13:32:33+00:00

Er is gekozen voor iconen omdat de informatie in het inzamelschema ook duidelijk moet zijn als deze niet in kleur beschikbaar is. Denk aan mensen die kleurenblind zijn of die alleen zwart-wit kunnen printen. Daarom is gekozen om te werken met verschillende iconen.

Wanneer ik mijn postcode en huisnummer intyp, dan werkt het inzamelschema niet. Wat nu?2019-12-16T05:43:23+00:00

Het kan zijn dat het inzamelschema uw postcode en huisnummer niet herkent. Neem in dat geval contact op met RMN.

Wanneer is mijn postcode en huishummer intyp, dan zie ik mijn huisnummer/adres niet terug in het pull down menu. Wat nu?2019-12-16T05:41:50+00:00

Neem contact op met RMN. Onze medewerkers zullen samen met u proberen de oorzaak te achterhalen zodat het probleem kan worden opgelost.

Omgekeerd inzamelen

Afval dat snel gaat stinken zoals folies van vis en vlees doe ik om die reden liever bij het restafval. Kan ik dat blijven doen?2019-12-17T13:29:51+00:00

Verpakkingen waar voedsel in heeft gezeten en restjes worden als u het goed scheidt en niet bij het restafval doet, juist vaak bij u opgehaald: plastic verpakkingsmateriaal, blik, drankenkartons (PMD) en GFT worden 1x per 2 weken opgehaald.

Blijven de openbare voorzieningen bestaan?2019-12-17T13:31:12+00:00

Ja de openbare ondergrondse verzamelcontainers voor PMD, papier, glas en textiel blijven bij de winkelcentra en op het recyclingstation bestaan.

Ik heb een beperking en ben niet in staat om mijn restafval weg te brengen naar een verzamelcontainer. Wat nu?2019-12-17T13:30:55+00:00

Neemt u contact op met RMN Publiekscontacten, telefoon 0900-0766 (ma t/m vrij 8.30-16.30 uur), e-mail: vang@rmn.nl  Dan bekijken we gezamenlijk wat de beste oplossing voor u is.

Ik heb geen ruimte voor een 4e container. Wat nu?2019-12-17T13:27:53+00:00

Neemt u contact op met de afdeling Publiekscontacten van RMN. Dit kan telefonisch op 0900-0766 of per e-mail vang@rmn.nl

Dan bekijken we gezamenlijk wat de beste oplossing is voor u.

Ik woon in de proefwijk. Hoe kan ik deelnemen aan het bewonerspanel?2019-12-17T13:30:39+00:00

Als u wilt deelnemen aan het bewonerspanel over de proef, dan kunt u contact opnemen met RMN Afdeling Publiekscontacten, telefoon 0900-6039222, e-mail: info@rmn.nl.

Ik woon in hoogbouw. Wat verandert er voor mij?2019-12-17T13:28:11+00:00

Als u in juni 2018 een brief van RMN heeft ontvangen, kunt u via uw VVE containers voor PMD aanvragen. In dat geval kunt u vanaf plaatsing van de PMD container(s) geen losse zakken met PMD meer bij uw woning aanbieden.

Waarom mogen sommige huishoudens nog losse zakken met PMD aanbieden?2019-12-17T13:27:32+00:00

Deze huishoudens kunnen (nog) geen gebruik maken van een container voor PMD.

Waarom wordt omgekeerd inzamelen ingevoerd?2019-12-17T13:28:27+00:00

De gemeente heeft de ambitie de hoeveelheid restafval per inwoner per jaar te verlagen tot maximaal 100 kg restafval in 2025. Op dit moment wordt 65% van al het huishoudelijk afval uit de gemeente Baarn gerecycled en produceert iedere inwoner ongeveer 190 kg restafval per jaar. Door de invoering van omgekeerd inzamelen stimuleren we het scheiden van grondstoffen. We verhogen het serviceniveau hierop (PMD container aan huis) en het serviceniveau op restafval verlagen we (minder vaak legen van restafval container).

Waarom wordt restafval nog maar 1x per 4 weken opgehaald?2019-12-17T13:29:03+00:00

Wie goed zijn afval scheidt, heeft nog maar heel weinig restafval. Sinds 1 januari 2016 zamelen we in uw gemeente PMD gescheiden in. U heeft wellicht gemerkt dat u veel minder restafval heeft. Het is dan ook voldoende om restafval 1x per 4 weken op te halen.

Wat betekent VANG?2019-12-17T13:27:10+00:00

De afkorting VANG staat voor Van Afval Naar Grondstof.

Veel van wat mensen als afval weggooien, is eigenlijk geen afval. Van oud papier wordt weer nieuw papier gemaakt, van de scherven van flessen en potjes wordt weer nieuw glas gemaakt, van GFT wordt compost gemaakt, enz. PMD (plastic, metaal (blik) en drankenkartons) is ook uitstekend te recyclen voor nieuwe producten.

Meer grondstoffen uit het restafval houden betekent meer recycling en betekent minder restafval verbranden. Dat is goed voor het milieu. Deze andere manier van afval scheiden noemen we “van afval naar grondstof”. Dit is een belangrijk doel van het milieubeleid in Nederland.

Wat houdt omgekeerd inzamelen in?2019-12-17T13:28:44+00:00

Omgekeerd inzamelen betekent meer service verlenen op het inzamelen van grondstoffen zoals GFT, papier en PMD en minder service op de inzameling van restafval. Voor de inzameling van grondstoffen stellen we meer voorzieningen ter beschikking. Restafval halen we minder vaak op. Zo kunnen we meer grondstoffen hergebruiken.

Inzamelmiddelen

Kan ik een extra container aanvragen?2019-12-17T13:52:12+00:00

U kunt een extra container aanvragen via het formulier aanvragen EXTRA container.

Let op: Er zijn mogelijk kosten verbonden aan het hebben van een extra container(s).

  • Container voor restafval: Maximaal 1 extra
  • Container voor GFT: Maximaal 1 extra
  • Container voor papier: Maximaal 1 extra
  • Container voor PMD: Maximaal 1 extra
Mag ik mijn oud papier nog in kratjes aanbieden?2019-12-17T13:50:24+00:00

Sinds juni 2016 kunt u het oud papier niet meer in een papierkratje aanbieden. Dat kan alleen nog in een papiercontainer. Deze papiercontainer wordt door RMN één keer per vier weken geleegd. De juiste inzameldag kunt u nakijken in het inzamelschema.

Mijn container is gestolen, wat nu?2020-01-27T08:41:47+00:00

Elke gemeente gaat anders om met de vermissing van containers. Hoe dit in uw gemeente werkt, kunt u bekijken op de pagina vermissing containers.

Mijn minicontainer is stuk, kan deze worden vervangen?2019-12-17T13:51:44+00:00

U kunt een vervangende minicontainer aanvragen met behulp van het formulier Minicontainer omwisselen. U kunt RMN ook bellen (0900-6039222 ma t/m vr 8.30-16.30 uur). U ontvangt dan zo spoedig mogelijk een vervangende minicontainer.

Waar moeten containers van een huishouden staan?2019-12-17T13:52:35+00:00

Containers moeten altijd op eigen terrein gestald worden en mogen (uitgezonderd de inzameldag) niet in de openbare ruimte staan.

Waar vind ik een openbare verzamelcontainer voor bijvoorbeeld textiel of glas bij mij in de buurt?2019-12-17T13:50:49+00:00

Kijk bij locaties van openbare verzamelcontainers om de verzamelcontainers te vinden in uw gemeente/woonplaats.

GFT

Hoe vaak legen jullie de container voor GFT?2019-12-17T14:06:19+00:00

De containers voor GFT legen wij 1x per 2 weken

Wat behoort tot GFT?2019-12-17T14:05:44+00:00

Er horen geen hout en dikke takken, luiers, stofzuigerzakken, kattenbakkorrels, poep van honden en katten, zand en grond, houtskool, kunstmest in de container voor Groente, Fruit- en Tuinafval (GFT)

Bekijk het overzicht met wat er niet in de GFT container hoort. Kijk ook op de website www.afvalscheidingswijzer.nl van Milieu Centraal om snel en gemakkelijk op te zoeken wat wel en wat niet bij het GFT hoort.

Wat betekent GFT?2019-12-15T20:44:44+00:00

GFT is de afkorting van Groente, Fruit- en Tuinafval. Dit zijn grondstoffen die uitstekend recyclebaar zijn. Etensresten/keukenafval horen ook bij het GFT.

Wat gebeurt er met het ingezamelde GFT?2019-12-17T14:06:01+00:00

Het gescheiden ingezamelde groente-, fruit- en tuinafval, inclusief etensresten (GFT) gaat naar een afvalverwerkingsbedrijf. Daar wordt het vergist en gecomposteerd. Zo ontstaat groen gas en compost. Groen gas is duurzaam geproduceerd biogas en heeft dezelfde kwaliteit als aardgas. Groen gas wordt bijvoorbeeld gebruikt als brandstof voor voertuigen. Bij composteren wordt het GFT verteerd tot een natuurlijke voedingsstof voor de land- en tuinbouw, voor tuinaarde en potgrond.

Recyclingstation

Kan ik ook hard kunststof kwijt op het recyclingstation?2019-12-17T13:05:54+00:00

Ja dat kan. Harde kunststoffen, zoals: kunststof stoelen en speelgoed, kunt u gescheiden inleveren op het recyclingstation. Daar staat een speciale container voor hard kunststof.

Waar kan ik het recyclingstation vinden?2019-12-17T13:05:33+00:00

Het adres van het recyclingstation kunt u vinden bij Mijn recyclingstation of bij Adressen en openingstijden. Voor een routebeschrijving naar dit adres verwijzen wij u naar Google maps.

Wat mag ik allemaal brengen naar het recyclingstation?2019-12-17T13:05:05+00:00

Bij Wat kan ik inleveren op het recyclingstation vindt u een overzicht van de grondstoffen die u mag brengen.

RMN app

De ophaal ‘afspraken’ van de container staan voor de hele dag in mijn agenda. Hoe pas ik dat aan?2019-12-17T13:01:59+00:00

Afhankelijk van de agenda die u gebruikt, kunt u onderstaande stappen volgen. (voorbeeld Google agenda)

U kunt de agenda met ophaaldata verbergen, maar er wel voor zorgen dat u een melding ontvangt. Hiervoor gaat u naar de instellingen van uw agenda.

U kunt hier klikken op melding toevoegen onder Meldingen voor afspraken. Hier kunt u een melding (herinnering) toevoegen. Hier kunt u dan ook zelf bepalen wanneer u de melding wilt ontvangen. Bijvoorbeeld 12 uur van tevoren.

Als u het vinkje van de agenda dan uitzet, dan ziet u de afspraak niet meer in uw agenda, maar ontvangt u wel een melding wanneer de container aan de weg moet.

Er is een update van de app geweest en nu ontvang ik geen meldingen meer, hoe kan dat?2019-12-17T13:02:23+00:00

Een app kan oude gegevens vasthouden in het geheugen. Door het geheugen van de app te wissen en de instellingen opnieuw op te slaan kunnen pushberichten weer geactiveerd worden.

Ga naar Instellingen > Apps > RMN > Opslagruimte > Gegevens wissen

Daarna gaat u naar de app en stelt u uw postcode en tijdstip voor de meldingen opnieuw in.

Ik moet steeds opnieuw mijn postcode en huisnummer intypen, hoe kan ik dat oplossen?2019-12-17T13:02:55+00:00

Als u na het installeren van de app steeds weer opnieuw uw postcode en huisnummer moet intypen om uw inzamelgegevens te kunnen zien, kunt u proberen om de app helemaal van uw telefoon te verwijderen en opnieuw te installeren. Vaak is het probleem daarmee opgelost.

Ik ontvang geen meldingen via de app, hoe kan dat?2019-12-17T13:03:31+00:00

Als u via het menu heeft aangegeven herinneringsberichten te willen ontvangen en u ontvangt deze niet, dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Hieronder een aantal mogelijke oplossingen:

  • Controleer uw netwerksignaal.
  • Zorg dat u verbonden bent met Wi-Fi. Controleer of de slaapstand voor Wi-Fi ingesteld staat op “altijd” (Instellingen > Wi-Fi > knop Menu > Geavanceerd > Wi-Fi behouden in slaapstand).
  • Zet de energiebesparing uit.
  • Zorg ervoor dat “achtergrondgegevens beperken” is uitgeschakeld.
  • Zorg dat u uw mobiele data aan heeft staan. Wanneer deze niet beschikbaar is en u bent verbonden via Wi-Fi, dan moet u ervoor zorgen dat de batterij besparende stand is uitgeschakeld.
  • Probeer een andere dataverbinding. Wanneer u gebruik maakt van Wi-Fi, probeer dan “mobiele data” en omgekeerd.
  • Installeer Push Notifications Fixer en/of DNSet op uw telefoon.

Overig

Hoe voorkom ik stankoverlast?2019-12-17T13:22:48+00:00

Lees onze tips tegen stankoverlast van uw minicontainer.

In ons huishouden hebben we veel luiers. Gaat het niet stinken bij het restafval?2019-12-17T13:24:05+00:00

We begrijpen uw zorgen over de luiers. U kunt uw luiers apart inleveren in de speciaal daarvoor bestemde containers voor luiers. Hierdoor vermindert de stankoverlast van uw container voor restafval en houdt uw meer ruimte over in de container. Bekijk de locaties waar u luiers kunt inleveren.

Waar komen maden vandaan en hoe bestrijd ik ze?2019-12-17T13:22:26+00:00

Maden zijn larven van vliegen en muggen. Vliegen leggen graag eitjes op etensresten en uitwerpselen. Een vlieg legt een paar honderd eitjes, die in warm en zonnig weer al na acht uur kunnen uitkomen. Laat voedselresten dus niet onbeschut liggen!

Lees onze tips tegen stankoverlast van uw minicontainer. Hiermee kunt u ook maden voorkomen. Heeft u al maden in uw minicontainer, ga dan niet met chemische middelen aan de slag.

Zit er nog afval in uw minicontainer? Leg dan een tak klimop of Hedera, in de minicontainer. Dit is giftig voor maden. U kunt de minicontainer ook in uw tuin open zetten. Vogels zullen de maden opruimen.

Is uw container leeg? Dan kunt u de maden bestrijden met kokend water en eventueel wat groene zeep. Daarna goed laten drogen.

Wanneer wordt het oud papier opgehaald?2019-12-17T13:23:41+00:00

RMN leegt uw papiercontainer één keer per vier weken. Wanneer de papiercontainer bij u wordt geleegd kunt u nakijken in het inzamelschema. De papiercontainer moet op de inzameldag voor 7.30 uur op de aanbiedplek voor minicontainers staan.

Wat hoort bij oud papier?2019-12-17T13:23:24+00:00

Op dit overzicht ziet u snel en gemakkelijk wat wel en niet bij het oud papier hoort.

Wat hoort in de glasbak?2019-12-17T13:23:05+00:00

Op http://www.duurzaamglas.nl/wat-mag-in-de-glasbak ziet u snel en gemakkelijk wat wel en wat niet in de glasbak hoort.

Zijn de geruchten over afval scheiden waar?2019-12-17T13:24:33+00:00

Ongeveer 85% van het huishoudelijk afval is nog te gebruiken als grondstof voor nieuwe producten.

Apart ingezameld afval belandt niet alsnog op een grote hoop. Het afval wordt per afvalsoort verwerkt.

Van GFT wordt biogas en compost gemaakt. Nu wordt ong. 50% van het huishoudelijk GFT gescheiden.

Van de opbrengsten van gerecycled textiel worden sociale projecten gefinancierd

97% van e-waste afval wordt gerecycled (bijv. metalen eruit gehaald of hard kunststof)

Al het overige KCA wordt veilig verbrand zodat ook de schadelijke stoffen weg zijn

Verbranden restafval zorgt voor elektriciteit en stadswarmte