RMN JAARVERSLAG 2018: “RMN BOUWT”
/ Categories: Nieuws

RMN JAARVERSLAG 2018: “RMN BOUWT”

Verbeter de wereld, begin bij jezelf

Bouwen aan het behalen van verschillende doelstellingen, dat was het centrale thema voor RMN in 2018. Deze week presenteren wij het jaarverslag 2018 met de titel ‘RMN bouwt!’ “Naast bouwen aan een betere wereld met onder andere nog meer zonnepanelen om zelf energie op te wekken en nog meer voertuigen die op groen gas rijden, hebben we ook hard gebouwd aan de eigen organisatie.” stelt RMN directeur Rob Schram.

Bouwen aan bewustwording
We moeten bouwen aan bewustwording. Ruim zestig procent van wat in vuilniszakken en containers belandt, is recyclebaar. Voor de inwoners is het scheiden van afval en grondstoffen lastig, maar het is belangrijk voor een schoner milieu en een leefbare wereld voor toekomstige generaties. “RMN moet zich samen met de gemeenten inspannen om die bewustwording te vergroten. Bouwen aan bewustwording dus, én verder bouwen aan RMN als organisatie,” aldus bestuursvoorzitter Wouter Catsburg.

PMD-inzameling via containers werpt vruchten af
RMN heeft in 2018 in Soest en Baarn veel meters gemaakt met het gescheiden inzamelen van verpakkingsafval van plastic, metaal en drinkpakken (PMD) via containers. Daarmee bouwt RMN hard aan het doel voor 2025 om de hoeveelheid afval terug te dringen: het inzamelen van maximaal 100 kilo restafval per inwoner per jaar. Door meer recyclebare grondstoffen in te zamelen, kunnen we de afvalberg verkleinen. We stimuleren dit ook door het restafval nu minder vaak op te halen.

Ten strijde trekken tegen zwerfafval
Zwerfafval is voor veel mensen een ergernis. Gelukkig zijn er ook veel mensen die de handen uit de mouwen willen steken om er wat aan te doen. In IJsselstein en Zeist initieerde RMN daarvoor verschillende acties. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld de vrijwillige schoonmaakgroep in IJsselstein die van tijd tot tijd bij elkaar komt om een deel van het centrum schoon te houden. RMN levert daarvoor de materialen. In Zeist loopt een uniek project in samenwerking met de Regionale Sociale Dienst en een uitzendbureau. Langdurig werkzoekenden, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en vluchtelingen gaan daar de strijd aan tegen het zwerfafval in het centrum.

Kortom, een jaarverslag van, voor en over RMN. Bekijk hier de volledige versie van het jaarverslag.

Vorig artikel Grijze containers met bruine deksel in Bunnik en Soest
Volgende artikel E-waste race in RMN gemeenten van start