Veel gestelde vragen en antwoorden

Klik hieronder op één van de genoemde categorieën (bijvoorbeeld PMD) om "Veelgestelde vragen" te zien die met dat onderwerp te maken hebben of maak gebruik van "Zoek in veelgestelde vragen".

Begrippenlijst

Inzameldag = dag waarop uw minicontainer wordt geleegd (of uw PMD-zak of kerstboom wordt opgehaald). Inzamelschema = kalender waarop uw inzameldagen kunt vinden.
Minicontainer = container van 140 liter of 240 liter voor restafval, GFT, papier of PMD die aan een huishouden ter beschikking wordt gesteld voor eigen gebruik (ook wel genoemd kliko).
Verzamelcontainer = container voor restafval of grondstoffen (bijv. glas) voor gemeenschappelijk gebruik (bijvoorbeeld bij flat of winkelcentrum), ook wel genoemd wijkcontainer.
Recyclingstation = brengplaats voor huishoudelijk afval en grondstoffen in uw gemeente (ook wel genoemd: afvalbrengstation, gemeentewerf, scheidingsstation)
 

Zoek in veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Waar komen maden vandaan?

Maden zijn larven van vliegen en muggen. Vliegen leggen graag eitjes op etensresten en uitwerpselen. Een vlieg legt een paar honderd eitjes, die in warm en zonnig weer al na acht uur kunnen uitkomen. Laat voedselresten dus niet onbeschut liggen!

Wat gebeurt er met het ingezamelde GFT?

Het gescheiden ingezamelde groente-, fruit- en tuinafval, inclusief etensresten (GFT) gaat naar afvalverwerkingsbedrijf. Daar wordt het vergist en gecomposteerd. Zo ontstaat groen gas en compost. Groen gas is duurzaam geproduceerd biogas en heeft dezelfde kwaliteit als aardgas. Groen gas wordt bijvoorbeeld gebruikt als brandstof voor voertuigen. Bij composteren wordt het GFT verteerd tot een natuurlijke voedingsstof voor de land- en tuinbouw, voor tuinaarde en potgrond.

Ik moet steeds opnieuw mijn postcode intypen bij de app, hoe kan ik dat oplossen?

Als u na het installeren van de app steeds weer opnieuw uw postcode en huisnummer moet intypen om uw inzamelgegeven te kunnen zien, kunt u proberen om de app helemaal van uw telefoon te verwijderen en opnieuw te installeren. Vaak is het probleem daarmee opgelost.

Bij iPhone doet u dit als volgt:

  • Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone -opslag
  • Zoek de RMN app op in de getoonde lijst. Klik om de instellingen van de app te bekijken.
  • Klik vervolgens op 'Ruim op'.
  • Klik daarna op 'Verwijderen app'.
  • Installeer de app daarna opnieuw.

Ik ontvang geen herinneringsberichten via de app, hoe kan dat?

Als u via het menu heeft aangegeven herinneringsberichten te willen ontvangen en u ontvangt deze niet, dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Hieronder een aantal mogelijke oplossingen.

  • Controleer uw netwerksignaal.
  • Zorg dat u verbonden bent met Wi-Fi. Controleer of de slaapstand voor Wi-Fi ingesteld staat op "altijd" (Instellingen > Wi-Fi > knop Menu > Geavanceerd > Wi-Fi behouden in slaapstand).
  • Zet de energiebesparing uit.
  • Zorg ervoor dat "achtergrondgegevens beperken" is uitgeschakeld.
  • Zorg dat u uw mobiele data aan heeft staan. Wanneer deze niet beschikbaar is en u bent verbonden via Wi-Fi, dan moet u ervoor zorgen dat de batterij besparende stand is uitgeschakeld.
  • Probeer een andere dataverbinding. Wanneer u gebruik maakt van Wi-Fi, probeer dan "mobiele data" en omgekeerd.
  • Installeer Push Notifications Fixer en/of DNSet op uw telefoon.

Wat betekent VANG?

De afkorting VANG staat voor Van Afval Naar Grondstof.

RSS
12345678910Last